torstai 7. tammikuuta 2010

Pelastakaa HAMK

Viime päivinä kaveripiirissäni yksi kestosuosikki puheenaiheena on ollut HAMKin promo-musiikkivideo, joka pyörii Youtuben lisäksi myös muutamia kertoja Subilla. Myös Spotifyssa on nykyään koulun mainos. Kritiikki ja nauru ei kohdistu biisin esittäjään Simoniin, vaan HAMKin tapaan markkinoida itseään. Jos joku on varmaa, niin koulun saama julkisuus! Eri asia on sitten se, onko kyseinen julkisuus hyvää.

HAMKin markkinointi on muuttunut parin viime vuoden aikana ja rahaa on varmasti palanut erilaisiin mainoksiin muutaman opettajan vuosipalkan verran. Yhtään en ihmettelisi, jos joku kesäinen päivä feissari "Pelastakaa HAMK"-paita päällä pysäyttäisi minut kadulla kulkiessani ja alkaisi kertomaan eri koulutusohjelmista esitteet käsissä.

Mielestäni oikein suunnatut lehtimainokset ovat täysin toimivia ja usein riittäviäkin. HAMK on mainostanut City-lehdessä sivun kokoisella mainoksella ilman turhaa revittelyä. Kyseistä suosittua ilmaislehteä saa ainakin Helsingin ja Tampereen vaikutusalueilla (Hämeenlinna mukaanlukien). Sillä mainoksella saa muistutettua koulun olemassaolosta nuorille kaupunkilaisille.

HAMKin markkinointi on minun silmissäni hyvin lyhytkatseista, jos keskitytään vaan saamaan enemmän hakijoita ja aloituspaikat täytettyä. Parasta promoa olisi käyttää markkinointiin heitetyt rahat opettajien palkkaamiseen ja tarvittaessa tilojen/laitteiden uusimiseen. Ajallaan valmistuneet ja tyytyväiset opiskelijat ovat parasta mainosta. HAMKista valmistuu vuosittain noin 1000 opiskelijaa, joten hyvin tarjotut opiskelu-olosuhteet ja hyvä koulutuksen taso tekisivät heistä tuhat ns. "feissaria". Koulujen maine leviää kuitenkin hyvin helposti kaverilta kaverille puskaradion avulla.

Eli HAMKin pitäisi keskittyä kokonaisvaltaisesti koulutuksen laatuun, ei pelkkään opiskelijoiden sisäänheittämiseen. Kuitenkin käsittääkseni koulujen saamat tuet riippuvat valmistuneiden määrän lisäksi myös aloituspaikkojen täyttyvyydestä (sanokaa jos väärässä). Mielestäni tämä aloituspaikkojen pakkotäyttäminen vie jo idean koulutusjärjestelmältä. Olisiko syytä tarkastaa uudelleen paikkojen tarpeellinen määrä? On tärkeää ottaa työmarkkinoiden tarpeet huomioon ja varmasti niin tehdäänkin jollain tapaa. Erään viisaamman sanoin suomalaisesta opetusjärjestelmästä: "kouluttavat kymmenen yhtä työpaikkaa varten".

1 kommentti:

  1. Yhteiskunnan ja yrityssektorin kannalta järkevää toimintaa ylikouluttaa ihmisiä, koska sillä saadaan kilpailua työpaikoista. Tällä päästääkin sitten yrittäjän "jännän" puolelle, eli aletaan puhumaan palkoista. Palkat laskee ja työläistä on taas pantu hanuriin.

    VastaaPoista